Nikmat

Angin sepoi berbahasa,
Berkat bekas langit menangis,
Err..

I should be drawing karikatur yang lain.. aulakan yang amanah syuk =_=..

Lukisan ringkas ini adaptasi seorang brother kat PG uthman ni, level satu block PG ini majority untuk brothers yang istimewa. Bro ini hilang kedua belah kakinya bermula dari lutut. Pernah cerita pasal bro ni dalam siri 'nak dengar cerita seram?' aku dulu. Indeed dia seorang yang tabah dan sangat rajin bersolat jemaah di surau. Melihat dia teringat seorang sahabat yang diuji seakan yang sama. Tapi sahabat itu selamat sudah menjalani pembedahan total hips replacement, sekarang sudah kembali normal. Alhamdulillh.

Nak dengar cerita seram?

4 tahun degree dan 2 tahun asasi iiu, tak banyak masa yang diperuntukkan untuk aktiviti universiti ni. Mostly, banyak sibukkan diri dengan aktiviti luar. Volunteering, meraikan golongan susah, serta usaha-usaha dakwah kecil. Mungkin sebab bosan kot dengan isu-isu yang sama dalam aktiviti universiti ni.

Murabbi pernah berpesan dulu, jangan sesekali kita cemburu kecuali pada dua golongan ini

1- orang yang baik amal agamanya dan ilmunya
2- golongan susah

Golongan pertama itu normal lah untuk cemburui taqwa dan ilmunya. Signifikasi cemburu itu untuk motivasi ketaqwaan diri juga kan. Istimewanya pada golongan ke-2 adalah ujian mereka, orang selalu berkata-kata intipati surah alBaqarah: 286. Dan tidak lah juga Allah memberi mehnah dan tribulasi melainkan untuk mengangkat darjat kekuatan seorang hamba itu.

Banyak sebenarnya implikasi kehambaan yang dapat kita belajar dari peribadi golongan ke-2 itu baik si polan seorang fakir, anak yatim, gelandangan mahupun orang asli. Paling tidak kita belajar erti syukur kelak nak mengeluh atas ujian kecil pun tidak sanggup.

Seram bukan andai kita wujudkan kasta terhadap masyarakat dalam hati sendiri, kadang-kadang keperimanusiaan itu bagai suatu mitos. Iya, mak cik itu dibayar upahnya untuk membersihkan kediaman kamu. Tapi hormatlah dia. Itu contoh la.

Have taqwa. 



Comments