Dah habis: part1

Dulu pernah argue dengan my sahabat,

Antara cgpa dan hal lain mana yang lagi bermakna buat ibu bapa.

Tak dinafikan yang cgpa itu dapat memberi khabar gembira kepada mereka. Tapi aku percaya mak dan ayah lagi gembira jika kita dapat menjadi insan yang lebih baik. Paling tidak tak ta'ban macam dulu.Dan paling tidak lagi baik dari mereka.

Abang nak jadi anak yang soleh. Yang tak putus mendoakan mak dan ayah setiap usai solat. Menjadi sesorang yang mak dan ayah banggakan, bukan bangga atas dasar duniawi sahaja tapi bangga kerana ada ilmu di dada yang mana bagai benih yang baik dicampak ke lautan akan menjadi pulau jua.

Moga tahun-tahun pentarbiahan ini ada la ibrahnya buat diri. Masih banyak lagi ilmu yang perlu ditimba ni.

Dan sekarang masa untuk membalas budi, sumbang balik sesuatu pada ummah. Dan aku juga tak malu mengaku silap atas sikap 'paksa rela' masuk uia dulu. Sebab, IIU ajar aku apa erti hidup seorang hamba. (siap dapat kawans yang osem iman, akhlaq dan ilmunya lagi). Thanks kawans.

Kalau boleh nak hidup di luar kitaran 'hamba rezeki'. Sebab, kadang-kadang kita tadah tangan memohon wang lebih dari Allah, kita sangka wang itu kebahagian. Tapi Allah berikan kita sesuatu yang lain, sebab Allah tahu sesuatu itu lagi besar kebahagiaannya dari wang yang kita sangkakan itu.

Tabarakallah fi kum.

Comments