Eid mubarak fi kum

Teman parents makan di D'mamak tadi, kemudian datang sepasang suami isteri meminta sedekah. Si suami buta dan si isteri mengandung, mereka melayu muslim dari segi penyampaian dan caranya. Hati tersentuh melihat kegigihan si isteri membimbing tangan suami meminta dari meja ke meja. Dan paling sedih dengan respon masyarakat, ada yang tidak jadi bersedekah atas alasan tiada wang kecil..

Kalian bukankah bersedekah itu memberi harta yang paling kita sayangi?

Teringat pengalaman sendiri, lepak-lepak dengan si pengemis dulu. Pak cik itu dibuang oleh anak sendiri. Dari air mukanya jelas kelihatan hancurnya hati seorang ayah pada anak-anak. Masyarakat kita sebenarnya sudah tenat.. Sedih bukan?

Bila benda sebegini akan berakhir? Apa yang aku boleh buat untuk bantu mereka? Allahu musta'an..

Hormat ibu bapa dan orang susah kawans, sayangi mereka. Have taqwa.

Eid mubarak wa taqabbalallah minna wa minkum, kemaafan diminta atas salah silap dan hal yang berlebihan. Moga kita dapat mengadaptasi ibrah disebalik peristiwa pengorbanan nabi Ibrahim a.s ini. Yakni, salah satunya to have an absolute faith in Allah. Sebagaimana keakuran nabi Ibrahim atas perintah Allah untuk menyembelih anaknya. Ada hal dalam agama kita tidak diberi peluang untuk berfikir dengan logik akal. 


Itu kena faham. 



*Me too, badan di sini mental di sana..izinkan aku ke tempatMu yaRabb :(

Comments