Usahawan

Nak dengar cerita seram?

Ada satu spesis hantu yang paling mengerikan aku. Pengalaman bersamanya sungguh memberi impak dalam diri.

Tika itu aku baru masuk fasa pertama di tingkatan 5. Hampir setahun sudah menjadi president pum (persatuan usahawan muda maktab). Nama syarikat kami e3 corp. Lupa huraian e3 tu U_U...

Alhamdulillah, pengalaman tika kecil dicampak ke pasar tani untuk berniaga sertapengalaman perniagaan yang lain sedikit sebanyak membantu.

Tabiat diri suka memerhati dan berexperiment dengan hidup. Ditambah dengan pentarbiahan dari para murabbi dulu memeruk otak dengan satu persoalan.

"Apa yang aku buat ni?.."

Ada satu sisi dalam bidang perniagaan atau keusahawanan ini yang menakutkan diri. Kadang sewaktu solat pun minda ligat terlintas hal-hal berkaitan wang. Tengok sesuatu permasalah pun boleh diselit punca telaga wang. Mahu menjadi usahawan anda perlukan kretiviti dan pemikiran di luar kotak.

Ya, entiti itu menakutkan. Ia boleh menjadi asbab dekatnya diri padaNya ia juga boleh menjadi asbab jauhnya diri dariNya. Hati-hati dengan entiti ini.

Hantu duit.

-Teringat cikgu Mahasan pernah marah dan buang saki baki jualan yang tidak terjual kami. Katanya, rezeki Allah bagi tak dapat dalam bentuk duit Dia bagi dalam bentuk lain. Bukan senang ya nak belajar betul-betul faham atas kalam rezeki ini.

Have taqwa kawans, Beriman atas rezeki itu milikNya bukan bermakna kita tidak perlu berusaha. Yang itu salah konsepnya. Usahalah sebaik mungkin tapi beri ruang akan kuasaNya.

There's no way "because of me" it's always "because of Him"

Allahu alam



*Gambar curi dari Akh Surya, awww. Isn't they're cute :) .Keluarga yang mawaddah allahumma amiin

Comments