Skip to main content

I just don't know yaRabb

Ini entri luahan perasaan.

Beberapa hari lagi peperiksaan akhir untuk sem ke-2 pengajian master ini. Peperiksaan akhir dan proposal research. 

I keep on pondering this few weeks. Is this really a path for me to walk with? makin istikharah makin ragu-ragu. Tahniah buat rakan-rakan sepejuangan Lightgear Dev. Team atas anugerah Hackademy just now. Proud of you guys and a big sorry sebab jadi ahli gelap sekarang ini. Will  i be a buddy for you guys or just a 'wall'..

Kadang-kadang rasa diri ini tamak..

Rindu murabbi

Rindu, sangat rindu pada murabbi-ku. Rindu arwah atuk, rindu arwah maktok, rindu ustaz Khushairi. I keep revising nasihat-nasihat mereka, ilmu-ilmu dan adab yang mereka ajarkan. To look back into my life, to muhasabah. Rasa diri ini teruk sangat lately.. Allah.

Perkahwinan

Not sure but since last year ramai ikhwah dan seniors nak tolong carikan calon untuk aku. Serabut la. And actually i kinda semakin annoying dengan perkahwinan ini. What in my mind right now, i want to go to syria as mujahidin there. But then i question myself again, "really? are you sure syuk? or you just fed-up with all this trials and tribulation given?.." 

Allahu alMusta'an

Murabbi pernah berpesan sewaktu kemasukan di tingkatan satu dulu:

'Jangan cari makwe kat sekolah nanti, dah sampai masa Allah hadirkan orangnya. Tak perlu mencari atau cuba-cuba, nanti Allah hadirkan perasaan (qurratul ain) bila pandang wajah dia, waktu tu sendiri akan tahu dia la orangnya..'

Qurratun ain,
I just learn to understand that recently..not recent sangat la 2-3 years back i guess. Kelakar juga sebab feeling qurratul ain itu aku dapat tika menziarahi sahabat di hospital. Me myself tak faham juga, dekat setengah tahun isitkharah solely atas perasaan itu. Mungkin itu cucukan syaitan dan bisikan nafsu sematakan.

Ada la juga usahanya untuk itu tapi i end up seperti orang yang 'tangan bangku' yang cuba nak memasak kek. Instead of following the right steps with the right ingredients i end-up sesuka hati membaiki adunan kek itu, and it come-out a huge mess..

I just don't know how to deal with this yaRabb.

Keluarga

Keluarga, alhamdulillah sudah semakin baik. Yang tinggal usaha kecil untuk aku menjadi tenaga pengajar buat mereka untuk sela waktu yang ada ini bi iznillah. Dan usaha nak spark their interest in Islam, then insyaAllah moga mereka ada minat dan timbul usaha mendalaminya. Akak dan adik pun sudah mula boleh terima konsep usrah. Moga Allah permudahkan kalian, dan moga ini dikira usaha kecil aku sebagai jawapan dihadapan Allah kelak.. amiin.

Ini pun satu hal juga, bila Allah permudahkan urusan ujian yang ini. Somehow di satu sudut hati kecil terasa meratapi waktu-waktu muda ku yang dikorbankan untuk mereka. Hebat talbis iblis ini bukan, astagfirullah aziimm... Lawan syuk, salah satu impian kamu Allah makbulkan tu.

Allahu ta'ala alam.

I'm writing this note to my future self, a reminder indeed. Don't lose yourself me. Whatever the world do to you, whatever trials that you might face upon remember this. You've gone through a huge boulder before and you pass 'em all by Allah's will. Don't loss hope in Allah, get back to Him if you're felling down. And that's the best place to be... in your sujud!.

 

Comments

Popular posts from this blog

Sejadah yang tidak berlipat

Ada satu hal misteri yang bermain di minta semasa aku kecil. Tiap kali menziarahi nenek mata tercacap pada sebuah bilik yang tidak berpenghuni. Bilik kosong, dijadikan setor mungkin. Uniknya pada sehelai tikar  sejadah diam di tempat yang sama, tidak dilipat tidak juga dialihkan. Mungkin..sejadah itu sudah jadi alas kaki, prasangkaku. "Opah, opah..dalam bilik tengah tu kenapa sejadah tu macam tu je dari dulu?.." "Itu sejadah arwah atuk kamu.." "Atukkan dah lama meninggal, kenapa tak kemaskan je?..hantu eh?.." "Ish kamu ni, bilik itu bilik istimewa buat atuk kamu. Dia selalu ber-uzlah dan berkhalwah dalam tu" "Uzlah tu apa khalwah tu khalwat ke? dosa la kan" *Tersenyum, "Bukan macam tu, uzlah itu mengasingkan diri manakala khalwah bersunyi diri di suatu tempat tertentu bagi membolehkan seseorang itu focus beribadah tanpa gangguan dari sesiapa..khalwat itu haa yang itu Allah tak suka" "Oooh, lain eh. Abis tu kenapa tak lip

Award!?

>letakkan logo award ini di blog anda. -sudah >anugerahkan award ini kepada 10 Blog yang anda anggap paling berinspirasi dan sangat mesra. -Nina -Neem -Bijan..(link lost) -Amira Saryati..(link lost) -Balqis Riza -Puppeteer..(link lost)  -Syahir..(link lost) -Mak cik para -Rue..(link lost) -Syazana - tmbah satu lagi,my blog:not a diary..hihi >pastikan anda menyatakan penghargaan ini melalui backlink dengan blog yang anda anggap paling memberikan inspirasi dan mesra dari blog anda. -sudah,kepada pemilik blog yang berstatus *link lost tu sila-sila la tinggalkan link di cbox..trimas >informasikan penerima award mengenai award yang mereka terima dengan menyatakan komen di blog mereka. >bagi cinta dan sayang untuk penghargaan ini kepada pemberi anugerah ini. macam mane ek, nak bagi cinta dan sayang?..muah!!..boleh kut..haha

Serenity

Menjaga pandangan mata sendiri dan mata orang lain (dengan bersederhana dalam perkongsian di laman sosial contohnya). Tak reti sangat hal perkahwinan ni walaupun dalam proses pemilihan calon. Macam-macam teori dan kaedah wujud, tapi yang teragung kita ikut cara Rasulullah saw. Selain agama, biasanya tidak meletakkan apa-apa kriteria selain perasaan Qurratul ain pada bakal pasangan.  Doa' dari su rah alFurqan ayah ke 74. " وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا " Lagi risaukan diri sendiri sebenarnya. Aku ini lelaki, Allah kata dalam surah anNisa' lelaki itu Qawwamah buat orang yang dipimpinnya. Konteks alQawwam tu luas. Bagi aku tidak kisah dia tidak pandai masak, bengkeng, tak reti melawak, kalut atau masih banyak kelemahan diri. Aku ini pun sangat banyak kekurangan dan kelemahan. Perkahwinan itu satu perkongsian hidup, bertolak-ansur, boleh dibawa berbincang dan saling