Skip to main content

Keberkatan.

Nak dengar cerita seram?

Honestly, i grew up in secular kinda of fikrah. Been exposed by sciences and such, things that i'm inspired the most is the outer space. Unikkan bila tengok balik angkasa, rasa kita manusia ni kerdil je and all those problems seems nothing. Ya, tika itu my view in the Muslims was bad. Agamawan hanya bercakap perihal hukum, itu haram ini haram tanpa mengajar Islam pada awam dan lahirnya muslims yang skeptikal. Lain sangat lain dengan apa yang diri faham akan Islam seolahnya semakin alim sesorang semakin 'keras' mereka. Ia kontradik bukan?

Lewat tingkatan tiga, baru kenal para ilmuan Islam. Haibat mereka-mereka ini salah satu contoh ummat yang wasatah juga. AlBiruni, ibnu Sina namakan saja, pekerjaannya seorang doktor, seorang ahli matematik dan lain-lain tapi hidup mereka sebagai seorang muttaqin (bi iznillah).

Jadinya sejak hari itu saya cabar diri untuk menjadi seperti mereka. Bukan saja mahir dalam ilmu dunia tapi ilmu-ilmu ketaqwaan juga serta garapan hidup pada memberi. Seriously bro sis, susah sangat susah. Terutama nak imbangi masa untuk komited pada kedua cabang ilmu. And i did realize one thing, satu aspeks yang menjadi jurang antara kami.

Keberkatan.

Jika Allah redha dan memberkati usaha kita, study sekali terus boleh faham. Tapi jika tidak, sepuluh kali repeat paper yang sama masih tidak akan faham. Antara ilmu yang berkat dan hanya sekadar tahu..

Tajdid niat me, remember why you start.

May this sharing can be an inspiration to all of you, may Allah make us the one who benefit others and may Allah swt make us among them who live in this dunya for their akhirah.

Allahumma amin.

Seram bukan kalau belajar hanya untuk gaji.

Have taqwa kawans

Comments

  1. Minta maaf nk minta izin guna idea sikit tntg komik ni eh...
    Moon Hala. : )

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sejadah yang tidak berlipat

Ada satu hal misteri yang bermain di minta semasa aku kecil. Tiap kali menziarahi nenek mata tercacap pada sebuah bilik yang tidak berpenghuni. Bilik kosong, dijadikan setor mungkin. Uniknya pada sehelai tikar  sejadah diam di tempat yang sama, tidak dilipat tidak juga dialihkan. Mungkin..sejadah itu sudah jadi alas kaki, prasangkaku. "Opah, opah..dalam bilik tengah tu kenapa sejadah tu macam tu je dari dulu?.." "Itu sejadah arwah atuk kamu.." "Atukkan dah lama meninggal, kenapa tak kemaskan je?..hantu eh?.." "Ish kamu ni, bilik itu bilik istimewa buat atuk kamu. Dia selalu ber-uzlah dan berkhalwah dalam tu" "Uzlah tu apa khalwah tu khalwat ke? dosa la kan" *Tersenyum, "Bukan macam tu, uzlah itu mengasingkan diri manakala khalwah bersunyi diri di suatu tempat tertentu bagi membolehkan seseorang itu focus beribadah tanpa gangguan dari sesiapa..khalwat itu haa yang itu Allah tak suka" "Oooh, lain eh. Abis tu kenapa tak lip

Award!?

>letakkan logo award ini di blog anda. -sudah >anugerahkan award ini kepada 10 Blog yang anda anggap paling berinspirasi dan sangat mesra. -Nina -Neem -Bijan..(link lost) -Amira Saryati..(link lost) -Balqis Riza -Puppeteer..(link lost)  -Syahir..(link lost) -Mak cik para -Rue..(link lost) -Syazana - tmbah satu lagi,my blog:not a diary..hihi >pastikan anda menyatakan penghargaan ini melalui backlink dengan blog yang anda anggap paling memberikan inspirasi dan mesra dari blog anda. -sudah,kepada pemilik blog yang berstatus *link lost tu sila-sila la tinggalkan link di cbox..trimas >informasikan penerima award mengenai award yang mereka terima dengan menyatakan komen di blog mereka. >bagi cinta dan sayang untuk penghargaan ini kepada pemberi anugerah ini. macam mane ek, nak bagi cinta dan sayang?..muah!!..boleh kut..haha

Serenity

Menjaga pandangan mata sendiri dan mata orang lain (dengan bersederhana dalam perkongsian di laman sosial contohnya). Tak reti sangat hal perkahwinan ni walaupun dalam proses pemilihan calon. Macam-macam teori dan kaedah wujud, tapi yang teragung kita ikut cara Rasulullah saw. Selain agama, biasanya tidak meletakkan apa-apa kriteria selain perasaan Qurratul ain pada bakal pasangan.  Doa' dari su rah alFurqan ayah ke 74. " وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا " Lagi risaukan diri sendiri sebenarnya. Aku ini lelaki, Allah kata dalam surah anNisa' lelaki itu Qawwamah buat orang yang dipimpinnya. Konteks alQawwam tu luas. Bagi aku tidak kisah dia tidak pandai masak, bengkeng, tak reti melawak, kalut atau masih banyak kelemahan diri. Aku ini pun sangat banyak kekurangan dan kelemahan. Perkahwinan itu satu perkongsian hidup, bertolak-ansur, boleh dibawa berbincang dan saling